Conference

Basic information

Name FURUICHI Fumiaki
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code 7000020490
researchmap agency Bukkyo University

Title

An empirical study on the way of student guidance theory in teacher training curriculm

Author

FURUICHI Fumiaki
HARA Kiyoharu

Journal

The 20th Conference of the Japan Society for Studies on Educational Practice

Publication Date

2017/11/26

Start Date

 

End Date

 

Invited

Not exist

Language

Japanese

Country/Region

 

Conference Class

Domestic conferences

International Collaboration

 

Conference Type

Verbal presentations (general)

Promoter

日本教育実践学会

Venue

Bukkyo Univ. Murasakino Campus

URL

Format

 

Download

 

Summary

知識基盤社会の到来やグローバル化,少子高齢化の進展など,我が国の社会は大きく変化してきた。我が国が将来に向けてさらに発展し,繁栄を維持していくためには,様々な分野での質の高い人材の育成が不可欠である。これは教員についても同様である。主体的に学び続ける教員の教職キャリアを支えるためには,教員を高度専門職として捉える必要があり,基礎的な知識や技能はもとより,従来から提言されてきた資質や能力,例えば使命感や責任感,教育的愛情,教科や教職に関する専門的知識,実践的指導力,総合的人間力等についても,引き続き求め,育成していかなければならない。  そこで,教員養成・採用・研修の接続を見直す視点から,専門職として「学び続ける教師」とはどのようなことなのかを検討してみる。

Major Achivement