Academic Thesis

Basic information

Name MENTA Masaru
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code 5000104459
researchmap agency Bukkyo University

Title

Training Staff Involved With Juvenile Delinquents at Juvenile Classification Homes and Juvenile Training Schools.

Bibliography Type

Joint Author

Author

Naoko Fujiwara, Masaru Menta and Chikara Ishii

OwnerRoles

Summary

本研究では、非行少年の矯正施設である少年鑑別所および少年院の職員に対して研修を実施し、酸化した職員への質問紙及び研修後アンケートから効果を評価した。研修は、応用行動分析を用いて行動の意味を理解し、肯定的な関わりをすることに焦点をあてた内容であった。研修の前後に質問紙を実施し、記入に不備がなかった181名(少年院勤務70名、少年鑑別所111名)が本研究の対象となった。分析の結果、教育効力感の上昇、負担感の「やりがいのなさ」の減少、行動原理に関する知識の向上が示された。また、研修後アンケートにおいて、研修に対する満足度は高く、学んだ内容を少年への対応に活用したことが報告された。応用行動分析の考え方や手法は非行少年への対応に活用できることが示唆された。

Magazine(name)

特殊教育学研究

Publisher

Volume

第63巻

Number Of Pages

第2号

StartingPage

97

EndingPage

107

Date of Issue

2025/08

Referee

Exist

Invited

Language

Thesis Type

International Journal

International Collaboration

ISSN

eISSN

ISBN

DOI

NAID

Cinii Books Id

PMID

PMCID

URL

Format

Url

Download

Not Downloadable

J-GLOBAL ID

arXiv ID

ORCID Put Code

DBLP ID

Categories

Major Achivement

Other