Academic Thesis

Basic information

Name HASHIMOTO Norihisa
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code 1000040520
researchmap agency Bukkyo University

Title

自律的学習を支える心理過程―手続き的メタ記憶の発達の観点から―

Bibliography Type

Sole Author

Author

 

OwnerRoles

 

Summary

キーワード:自律的学習、手続き的メタ記憶、モニタリング、自己調整、学習状態の自己評定自ら学習行動を制御するという意味で自律的学習を捉えたとき、その心理過程にはメタ認知の働きが様々な形で関わっている。本稿ではメタ認知が含意する心理的機能を記述した上で、学習制御における手続き的メタ記憶に焦点を当てて論考を進めた。まず、学習基準達成に向けた自律的学習の心理過程モデルを参照し、記憶課題における自己調整の発達に関する従来の研究成果ついて解説を加えた。続いて、モニタリングと自己調整、特に学習状態の自己評定と学習時

Magazine(name)

佛教大学教育学部論集

Publisher

 

Volume

 

Number Of Pages

21

StartingPage

73

EndingPage

87

Date of Issue

2010/03

Referee

Not exist

Invited

 

Language

Japanese

Thesis Type

Research papers (publications of university or research institution)

International Journal

 

International Collaboration

 

ISSN

 

eISSN

 

ISBN

 

DOI

 

NAID

 

Cinii Books Id

 

PMID

 

PMCID

 

URL

Format

 

Download

 

J-GLOBAL ID

 

arXiv ID

 

ORCID Put Code

 

DBLP ID

 

Categories

Author

Major Achivement