Researcher Information
Researcher Basic Information
Researcher Information
Academic Background
Career
Current Work Situation
Work Situation After Establishment of College
Academic Society and Social Activity
Teacher Examination Outcome
Researcher Activity Information
Field of Research
Research Keyword
Research Theme
Committee Career
Reward
Teaching Experiences
Academic Thesis
MISC
Bibliography
Conference
Works
Social Contribution
Media Coverage
Academic contribution
Competitive research funds
Patents
Other
Basic information
Name
HASHIMOTO Norihisa
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code
1000040520
researchmap agency
Bukkyo University
Researcher Basic Information
Researcher Information
HASHIMOTO/Norihisa/ハシモト/ノリヒサ
Academic Background
Osaka University
Osaka University
Osaka University/Graduate School
Division of Human Science
Career
1990/04 1994/03 高知大学 教育学部 助教授
1989/04 1990/03 高知大学 教育学部 講師
1986/04 1989/03 高知大学 教育学部 助手
Current Work Situation
 
Work Situation After Establishment of College
 
Academic Society and Social Activity
日本教育心理学会
日本発達心理学会
日本社会心理学会
Teacher Examination Outcome
 
Researcher Activity Information
Field of Research
Humanities & Social Sciences/Educational psychology/Developmental Psychology
Educational Psychology
Research Keyword
スマートフォン依存
cooperative learning problem solving
theory of mind estimation of other's emotion
delibalite memoty meta memory
Research Theme
***
Smartphone dependence tendensy among university students
***
***
***
Committee Career
2007/04 京都市立みつば幼稚園 学校運営協議会 理事
2006/02 京都市立みつば幼稚園 京都市立みつば幼稚園 運営協議会委員
Reward
 
Teaching Experiences
 
Academic Thesis
Third Report of Exploratory Research on Smartphone Addiction Tendency among University Students: An Examination of Causal Models for Specifying Determinants of Consciousness of Dependence and Self-Reported Using Time/HASHIMOTO Norihisa/Joint Author/JOURNAL OF THE FACULTY OF EDUCATION
Second Primary Research on Smartphone Addiction Tendency of University Students: Preference of Applications and Its Influence on Addiction Tendency/HASHIMOTO Norihisa
AIBOSHI Arisa/Sole Author/JOURNAL OF THE FACULTY OF EDUCATION
大学生のスマートフォン依存傾向に関する探索的研究(1)―学年と携帯開始期による差異の検討― 橋本 憲尚 単著 教育学部論集 2020/03
A commentary of what children need and learn in school through analyses of discourse in class./HASHIMOTO Norihisa/Sole Author/Bulletin of The School of Education
Bukkyo University
日本における教員養成プログラムとその変革の社会的要請:教員志望学生の資質向上に向けて何をしなくてはならないか 佛教大学教育学部論集 2014/03
Show All(19 Line)
自律的学習を支える心理過程―手続き的メタ記憶の発達の観点から― 単著 佛教大学教育学部論集 2010/03
学校教育と知能観の再考―”状況に埋め込まれた学習”の観点から― 単著 佛教大学総合研究所紀要 2009/03
American teaches methodology from Japanese students point of view: A questionnaire survey after a short visit to elementary schools in Hawaii./Joseph Zilliox/Sole Author/佛教大学総合研究所紀要「教育実践を重視した教師教育カリキュラムの日米比較研究」
子どもはいくつから〈信念・願望〉のシェマを発揮するか 共著 発達 1996/04
Discrimination Learning/Sole Author
幼児による絵の正立性判断に及ぼす描画対象方位の機能的意味の影響 単著 高知大学教育学部研究報告 1991/10
Menory Development in Early Childhood : Encoding Process in a Spatial Task/Sole Author/Journal of Genetic Psychology
幼児の左右反転弁別における言語媒介の発達 単著 教育心理学研究 1988/12
発達的観点からみた斜線効果現象 単著 教育心理学研究 1988/12
幼児による絵の正立・倒立の弁別学習と表現行動―提示面効果の検討― 共著 高知大学教育学部研究報告 1988/10
幼児による図形方位の選好―正立性判断に影響する幾何学的特徴に関する大学生との比較 単著 高知大学教育学部研究報告 1987/09
幼児の左右反転弁別における判断次元示唆の効果 単著 教育心理学研究 1985/03
発達段階に関する概念上の諸問題 単著 佛教大学心理学研究所紀要 1983/03
2次元方向性認知に関する一考察 単著 大阪大学大学院人間科学研究科修士論文 1982/03
Collapse The View
MISC
 
Bibliography
Educational Psychology/Takaaki Shintou
Norihisa Hashimoto
et al./Coeditor
Educational Psychology/Takaaki Shintou
Norihisa Hashimoto
et.al./Coeditor
新しい教育の方法と技術 篠原正典・宮寺晃夫(編著) 分担執筆 ミネルヴァ書房 2012/05 978-4-623-06325-3
発達と教育の心理学 菊野春雄(編著) 共著 創元社 2007/04
改訂 児童心理学 杉田千鶴子(編著) 共著 佛教大学通信教育部 2001/05
Show All(9 Line)
心の理解を求めて 編者(編著者) 佛教大学通信教育部・ミネルヴァ書房 2000/03
改訂 教育心理学 杉田千鶴子(編著) 共著 佛教大学通信教育部 1999/03
『心理学辞典』(19項目) 共著 有斐閣 1999/01
人間関係 理論編 平田嘉三(監修)星村平和・中野重人(編著) 共著 保育出版社 1994/03
Collapse The View
Conference
日本における教育養成プログラムとその変革の社会的要請:教員志望学生の資質向上に向けて何をしなくてはならないか 第10回佛教大学・ハワイ大学学術会議 2013/09/14
記憶発達研究の教育への貢献 企画者: 豊田弘司(奈良教育大学)・橋本憲尚(佛教大学) 話題提供者: 上原泉(お茶の水女子大学)・近藤綾(園田学園女子大学)・ 豊田弘司(奈良教育大学) 指定討論者: 藤木大介(愛知教育大学)・橋本憲尚(佛教大学) 日本教育心理学会第54回総会 2012/11/23 日本教育心理学会
日本人の心のイメージと心理学教育 日本教育心理学会第53回総会 2011/07/01 北海道学校心理士会・北翔大学
Children's memory of the arrays of pictures with variations of left-right orientation (10): the analysis of the process of study and reconstruction and the self-evaluation on their own performance.
左右向き線画カード配列の記憶の発達(9)―記銘・想起行動と結果の自己評定に関する分析― 第21回日本発達心理学会 2010/03/26
Show All(8 Line)
高度職能教育としての教員養成の課題 佛教大学総合研究所共同研究班研究成果発表会 2008/02/22 佛教大学総合研究所
教育専門職大学院に関する現職教員の意識―京都市教員のアンケート調査の結果より― 橋本憲尚 学校創生プロジェクト―小学校と大学の連携による新たな挑戦―ワークショップ:専門職大学院 2005/05/14
意欲に関する心理学から見た学習の場としての教室 佛教大学・ハワイ大学学術会議 日米の教育の現状と課題 2004/10/29 佛教大学・ハワイ大学
Collapse The View
Works
 
Social Contribution
2007/10 2007/10 佛教大学四条センター 佛教大学総合研究所公開講演会「京都の未来-発想の転換」
Media Coverage
 
Academic contribution
 
Competitive research funds
 
Patents
 
Other