Academic Thesis

Basic information

Name HASHIMOTO Norihisa
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code 1000040520
researchmap agency Bukkyo University

Title

A commentary of what children need and learn in school through analyses of discourse in class.

Bibliography Type

Sole Author

Author

HASHIMOTO  Norihisa

OwnerRoles

 

Summary

子どもたちにとって学校の教室学習には何かと制約があるが、本稿では学習がある種の言語ゲームに埋め込まれているという観点から、教室談話の特異性に着目した。聞き手・話し手を意識した二次的ことばの使用、それを基盤としたI-R-E形式の談話、日常経験から切り離された課題様式について考察を加えることで、学校教育の場が子どもたちに求めている知のあり方に言及した。また、問答形式や討論形式の談話による授業を探ることで、学校教育が育む知の在り方について考察を加えた。

Magazine(name)

Bulletin of The School of Education
Bukkyo University

Publisher

 

Volume

 

Number Of Pages

16

StartingPage

27

EndingPage

45

Date of Issue

2017/03

Referee

Exist

Invited

Not exist

Language

Japanese

Thesis Type

Research papers (academic journals)

International Journal

 

International Collaboration

 

ISSN

 

eISSN

 

ISBN

 

DOI

 

NAID

 

Cinii Books Id

 

PMID

 

PMCID

 

URL

Format

 

Download

 

J-GLOBAL ID

 

arXiv ID

 

ORCID Put Code

 

DBLP ID

 

Categories

Author

Major Achivement