Researcher Information
Researcher Basic Information
Researcher Information
Academic Background
Career
Current Work Situation
Work Situation After Establishment of College
Academic Society and Social Activity
Teacher Examination Outcome
Researcher Activity Information
Field of Research
Research Keyword
Research Theme
Committee Career
Reward
Teaching Experiences
Academic Thesis
MISC
Bibliography
Conference
Works
Social Contribution
Media Coverage
Academic contribution
Competitive research funds
Patents
Other
Basic information
Name
HATANO Tatsuji
Belonging department
Occupation name
researchmap researcher code
7000007220
researchmap agency
Bukkyo University
Researcher Basic Information
Researcher Information
HATANO/Tatsuji/ハタノ/タツジ
Academic Background
Kyoto University of Education/Faculty of Education
Kyoto University of Education/Graduate School
Division of Education
Career
2024/04 国立大学法人 京都教育大学 大学院連合教職実践研究科 准教授
2019/04 佛教大学 教育学部 教育学科 准教授
2014/04 2019/03 佛教大学 教育学部 教育学科 特別任用教授
2004/04 2014/03 佛教大学 教育学部教育学科 非常勤講師
Current Work Situation
 
Work Situation After Establishment of College
 
Academic Society and Social Activity
2011/12 日本教育実践学会
2008/03 大学美術教育学会
Teacher Examination Outcome
 
Researcher Activity Information
Field of Research
Humanities & Social Sciences/Education on school subjects and primary/secondary education/Subject Pedagogy
Research Keyword
森林環境教育
苦手意識 ポートフォリオ 評価 造形的な見方・考え方 主体的・対話的で深い学び
Research Theme
***
***
***
Committee Career
 
Reward
 
Teaching Experiences
 
Academic Thesis
The Potential for Cultivating Qualities and Abilities through APTN (Arts and Crafts Portfolio Tablet Notebook)/Tatsuji Hatano/Sole Author
図画工作 ポートフォリオ タブレット ノートによる主体的な学びの促進(苦手意識のある児童に焦点をあてて) 波多野達二
芦田風馬 共著 佛教大学教育学部論集 2023/03
図画工作科における苦手意識克服に向けたポートフォリオの活用について-タブレットを使った図工ノートの指導を通して- 波多野 達二 単著 佛教大学教育学部学会紀要 2020/03
図画工作における創造的な技能を伸ばす粘土遊びの開発と実践 波多野達二 芦田 風馬 共著 佛教大学教育学部学会紀要 2017/03
Relationship between children's Interaction with a modeling medium and object and Image formation in arts and crafts. -Development and practice of a subject matter linking formative play and solid modeling- -Development and practice of a subject matter/Sole Author/Bulletin of The School of Education
vol.14 Bukkyo University
Show All(8 Line)
生活科における表現活動の可能性 -生活科の造形活動に図画工作科の表現活動を導入することについて- 単著 佛教大学教育学部学会紀要 2011/03
小学校における鑑賞学習題材の開発と実践 -能動的な「みる」を目指して- 波多野達二 竹内 晋平 共著 京都教育大学教育実践研究紀要 2009/03
美術科専門科目における大学・附属学校連携の効果 -児童が鑑賞するテラコッタの制作を通して- 谷口淳一 竹内晋平 波多野達二 共著 大学美術教育学会誌 2008/03
Collapse The View
MISC
 
Bibliography
「新たな教師の学び」に対応したオンライン研修動画 波多野達二 佛教大学教職支援課 2024/04
森林環境教育手引書 波多野達二
山下宏文
平岡信之
新宮済
國廣幸一 共著 近畿中国森林管理局 箕面森林ふれあいセンター 2022/03
教育評価 重要用語事典 西岡加名恵・石井英真 編著 共著 明治図書 2021/03 978-4-18-604231-3
2019年改訂指導要録対応 シリーズ学びを変える新しい学習評価 文例編 新しい学びに向けた新指導要録・通知表<中学校> [編集代表] 田中耕治 [編著]盛永俊弘
田中容子 pp.81-88 波多野達二 共著 株式会社ぎょうせい 2020/01 ISBN978-4-324-10731-7(3100544-01-005)
新しい教職教育講座 教科教育編 第7巻 「図画工作科教室」 ミネルヴァ書房 2019/03
Show All(6 Line)
教育実習から教員採用・初任期までに知っておくべきこと 「骨太の教員」を目指すために 桶谷守 小林稔 橋本京子 西井薫 編 共著 教育出版 2016/03
Collapse The View
Conference
図画工作科における協同学習導入による資質・能力育成の可能性 ―ICT活用題材に互恵的協同の学びを導入することによってー 波多野達二 大学美術教育学会(金沢大会) 2024/09/14 大学美術教育学会
The Potential for Cultivating Qualities and Abilities through APTN (Arts and Crafts Portfolio Tablet Notebook) (Focusing on how to hold a goal)/Tatsuji Hatano
「創造的な見方・考え方を働かせながら、つくりだす喜びを味わう授業づくり」 波多野達二 高槻市教育センター 図工・美術研修会 2020/08/05 高槻市教育委員会
「今、図画工作でめざすべきもの」-つくりだす喜びを味わい 楽しく豊かに生きる子を求めてー 波多野達二 園部小学校図画工作科研究大会 2018/11/01 南丹市教育局 南丹市立園部小学校
Works
 
Social Contribution
2018/06/20 南丹市立園部小学校 図画工作科研究 指導助言
2018/06/06 南丹市立園部小学校 図画工作科研究 指導助言
2018/04/18 南丹市立園部小学校 図画工作科研究 指導助言
2017/09/13 南丹市立園部小学校 図画工作科研究 指導助言
2017/06/21 南丹市立園部小学校 図画工作科研究 指導助言
Show All(6 Line)
2017/04/19 南丹市立園部小学校 図画工作科研究 指導助言
Collapse The View
Media Coverage
 
Academic contribution
 
Competitive research funds
 
Patents
 
Other